قصص اطفال قبل النوم مكتوبة بالعامية 2024 حواديت قبل النوم باللهجة المصرية قصيرة
قصص اطفال قبل النوم مكتوبة بالعامية هي محل بحث للكثير من الأشخاص لا سيما من قبل الأمهات التي لديها أطفال صغيرة، واليوم عبر موقع مرحبا نعرض لكم حواديت قبل النوم باللهجة المصرية قصيرة، كما نوفر لكم مجموعة مميزة من أفضل القصص التي تحبها الأطفال.
قصص اطفال قبل النوم مكتوبة بالعامية
هناك مجموعة كبيرة من قصص اطفال قبل النوم مكتوبة بالعامية وتلك القصص تأتي على النحو التالي:
1- قصة السلحفاة الطائرة
كان ياما كان في يوم من الأيام كان في سحلفاة وبطتين عايشين مع بعض في مكان فيه بحيرة صغيرة، وفي يوم من الأيام جفت البحيرة وقرروا البطتين إنهم هيسيبوا المكان ويشوفوا مكان تاني فيه مياه يعيشوا فيه، وراحوا هما الاتنين للسلحفاة عشان يقوللها إنهم ماشيين.
فقالت لهم السلحفاة وأنا كمان مقدرش أعيش في مكان مفهوش ماء، ينفع تاخدوني معاكم؟ ردت عليها بطة من الاتنين وقالت: بس احنا هنطير وإنتِ بطيئة جدًا إزاي هتيجي معانا!!
فسكتت السلحفاة وفكروا البطتين شوية وردوا عليها قالولها هناخدك معانا بس بشرط مهم جدًا، وهو إنك متتكلميش مع أي حد أولا تتكلمي خالص في الرحلة وإحنا طايرين فوق، فاستغربت السلحفاة في البداية من الشرط وراحت قالتلهم طيب أنا هاجي معاكم أزاي بردو!
راحت جاوبت واحدة من البطتين عليها وقالتلها خودي عود الخشب ده وعضيه من نصه، واحنا هنربط خيط في طرفين العود وهنطير وكده إنتِ هتيجي معانا!
وافقت السلحفاة على فكرة البطتين ومشت معهم بس لما شافوها الحيوانات بدأوا يستهزأوا بها، وهما بيقولوا سلحفاة طايرة في السماء!! ازاي ده!! راحت مسمعتش السلحفاة كلام البطتين وردت على الحيوانات وفتحت بؤها ووقتها سقطت على الأرض واتعورت.
نزلوا البطتين يساعدوها ووقتها وعدتهم إنها لا تخلف وعدها مع أحد أبدًا وأنها لن ترد على أي حيوان طالما أنه سيعرض حياتها للخطر.
2- قصة العم عثمان والقناعة
في يوم من الأيام كان في واحد اسمه عم عثمان وكان فقير وبيشتغل عامل في مصنع ولديه أولاد وأزواج، وبيته كان صغير وقديم ومعندوش أي أكل ودايمَا بيشتكي من الفقر وقلة الأكل، وعلى لسانه جملة: أنا فقير وبيتي قديم ومكشر ومعنديش أي أكل.
عم عثمان كان بيحقد على الناس اللي عندها بيوت وسيارات ومعاها فلوس، وفي يوم من الأيام كان عم عثمان خارج من المصنع وقابل في طريقه رجل يلبس ملابس أنيقة وراكب عربية قديمة ويبكي بشدة ويظهر عليه المرض، وقرب منه عم صالح وسأله إيه اللي مزعلك.
رفع الرجل رأسه ونظر إلى عم عثمان وعنيه بها دموع وقال له أنا أبكي عن حالي، واستغرب عم عثمان وفكر في نفسه غيه اللي ممكن يزعل رجل عنده كل النعم دي وأنا مش عندي ولا حاجة، والرجل رد على العم صالح وقال له: أنا ببكي عشان عندي فلوس كتير لكن مش قادر أتمتع بيها، لأني مريض وكبرت في السن.
من هنا فكر عم عثمان بوضعه وقال الحمد لله أنا معنديش أي فلوس ولا عربية ولكن عندي صحة وعندي أولاد يحملوا اسمي من بعدي، ومن يومها والعم عثمان بيحمد ربنا على السراء والضراء وبقى كل شخص راضي بحاله ويحمد ربه ليل نهار على النعم التي أنعم الله بها.
أسماء قصص أطفال قبل النوم بالعامية المصرية
هناك مجموعة من أسماء قصص أطفال قبل النوم بالعامية المصرية التي يُمكن إلقائها على الأطفال:
- قصة الفلاح البخيل.
- قصة السلحفاة الطائرة.
- قصة الأرنب المشاكس.
- قصة القطة مرمر الحزينة.
- قصة النملة المغرورة.
- قصة سندريلا.
- قصة هايدي.
إلى هنا نكون وصلنا إلى نهاية المقال الذي تم من خلاله التعرف إلى قصص اطفال قبل النوم مكتوبة بالعامية كما أشرنا إلى تفاصيل القصص المتنوعة التي قمنا بعرضها اليوم وهذا ما يساعد الأمهات على رواية القصص على الأطفال.